Mogući modeli organizacije “family office”-a

Mogući modeli organizacije “family office”-a

Mogući modeli organizacije “family office”-a

Već generacijama porodice sa značajnim bogatstvom osnivaju porodične kancelarije kako bi upravljale svojim finansijskim poslovima. Kroz istoriju, osnovni cilj porodične kancelarije ostao je isti: da pomogne porodicama da upravljaju složenim situacijama, očuvaju bogatstvo kroz više generacija i obezbede trajno nasleđe.

Razumevanje struktura porodičnih kancelarija

Pre nego što odlučite koja je struktura najpogodnija za vašu porodičnu kancelariju, važno je razumeti razlike, kao i prednosti i nedostatke svake od njih.

Porodična kancelarija za jednu porodicu (Single-family office)

Porodična kancelarija za jednu porodicu osniva se isključivo za jednu porodicu, najčešće onu sa velikim bogatstvom. Ova struktura je privlačna porodicama koje cene visok nivo poverljivosti finansijskih i ličnih poslova, potpunu kontrolu nad donošenjem odluka i posvećen fokus na očuvanje porodičnog nasleđa.

Međutim, ovakav model podrazumeva visoke operativne troškove i značajna ulaganja u infrastrukturu. Pored toga, postoji rizik od zastarevanja znanja i intelektualnog kapitala ukoliko se ne ulaže kontinuirano u edukaciju i ne neguje kultura stalnog razvoja. Porodične kancelarije ovog tipa mogu imati i ograničenja u kapacitetu, što smanjuje skalabilnost i fleksibilnost. Takođe, mogu se javiti i kadrovski izazovi, poput potencijalnih sporova usled kompleksnih internih odnosa, kao i slabijih internih kontrola zbog nedovoljne podele odgovornosti u manjim timovima.

Porodična kancelarija za više porodica (Multi-family office)

Za razliku od prethodnog modela, porodična kancelarija za više porodica pruža usluge većem broju porodica. Ova struktura koristi zajedničke resurse radi veće troškovne efikasnosti, većeg operativnog kapaciteta i pristupa širokoj bazi znanja i stručnosti. Multi-family kancelarije često značajno ulažu u tehnologiju, obuke, softverska rešenja i sisteme izveštavanja, a obično imaju i jasno definisanu podelu dužnosti i snažne interne kontrole.

Kompromis ovog modela ogleda se u tome što porodica može delimično izgubiti kontrolu, kao i u činjenici da se pažnja i vreme kancelarije dele između više klijenata.

Hibridna porodična kancelarija (Hybrid-family office)

Hibridna porodična kancelarija kombinuje interne kapacitete sa eksternim, specijalizovanim uslugama. Ovaj model pruža fleksibilnost, omogućava zadržavanje kontrole unutar porodice u oblastima gde je direktna uključenost ključna, kao i pristup vrhunskim stručnjacima iz različitih disciplina. Dodatno, hibridni model umanjuje rizike i izazove povezane sa fluktuacijom zaposlenih, kadrovskim pitanjima i infrastrukturnim zahtevima. Iako se hibridne porodične kancelarije često smatraju skupljim rešenjem, postavlja se pitanje – da li je to zaista tako?

Odabir odgovarajuće strukture porodične kancelarije

Svaka porodica sa značajnim bogatstvom koja razmatra uspostavljanje porodične kancelarije sarađuje sa brojnim profesionalnim savetnicima – od finansijskih savetnika za ulaganja, poreze, računovodstvo i plaćanja, kao i privatnih bankara, do osiguravajućih brokera, pravnika za povereništva i nasledno pravo, filantropskih savetnika, pa čak i savetnika za umetnost ili kolekcionarstvo. Ovi savetnici ne treba samo da budu koordinisani, već i da poseduju odgovarajuću stručnost kako bi pomogli porodici da finansijski napreduje. Savetodavni odnos sa porodicom daleko prevazilazi pitanja investicija, oporezivanja, upravljanja rizicima i pravnih tema.

Pre donošenja odluke o odgovarajućoj strukturi, važno je proceniti potrebe za profesionalnim savetnicima i nivo uključenosti porodice duž celog savetodavnog spektra. Tek tada ćete biti u boljoj poziciji da izgradite strukturu prilagođenu potrebama vaše porodice.

Ostala ključna razmatranja

Dobro osmišljena porodična kancelarija zahteva pažljivo planiranje u oblastima tehnologije, zapošljavanja, upravljanja investicijama, filantropije i usluga vezanih za životni stil.

Prilikom razmatranja strukture porodične kancelarije, treba uzeti u obzir i sledeće:

  1. Tehnologiju
  2. Kadrove i troškove
  3. Upravljanje investicijama
  4. Filantropiju
  5. Usluge vezane za životni stil

Zaključak

Dizajniranje porodične kancelarije u suštini znači izgradnju strukture koja je usklađena sa prioritetima i ciljevima vaše porodice. Ne postoji „najbolji“ model – bilo da je reč o kancelariji za jednu porodicu, više porodica ili hibridnom modelu, cilj ostaje isti: kreirati okvir koji će očuvati i zaštititi porodično bogatstvo i nasleđe za generacije koje dolaze.

 

 

 

Izvor: BakerTilly

Povezane vesti

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.