12. новембар 2025
Vreme čitanja: 3
Min.
news
Snalaženje u neizvesnosti i jačanje otpornosti: četiri praktične strategije za unapređenje “back office”-a malih preduzeća
Kako kreće planiranje za kraj poslovne godine, u nastavku su ključne oblasti koje bi vaše preduzeće ili organizacija trebalo da razmotri — uključujući procenu pravne strukture i proaktivno planiranje, snalaženje u regulatornim okvirima, optimizaciju tehnologije i AI alata, kao i smanjenje operativnih troškova i korišćenje eksternih usluga.
Procena pravne strukture i proaktivno planiranje
Formalna struktura vašeg poslovanja temelj je njegovog dugoročnog uspeha. Struktura utiče na poreske obaveze, HR i platne politike, kao i na ukupna prava i odgovornosti vlasnika i organizacije.
Vlasnici malih preduzeća i rukovodioci manjih organizacija često nisu svesni da, kako njihovo poslovanje raste i menja se, i sama pravna struktura može (i treba) da se prilagodi kako bi bolje odgovarala potrebama organizacije. Ne postoji univerzalno rešenje — odgovarajuća struktura zavisi od ciljeva, industrije, vlasničke strukture i budućih planova poslovanja.
„Da li vredi istražiti alternative?“ Vaše preduzeće možda propušta pogodnosti jer zadržava postojeću strukturu koja više ne odgovara, dok bi potencijalne rizike bilo moguće ublažiti ili izbeći njenim prilagođavanjem. Korisno je redovno razgovarati sa stručnjakom o mogućim izmenama pravne strukture, u cilju unapređenja poslovanja i dugoročne strategije.
Pored toga, mala preduzeća i organizacije trebalo bi da planiraju i za svoje dugoročne strateške ciljeve. Planiranje se često fokusira na kratkoročne zadatke, ali dugoročno planiranje donosi značajne koristi, posebno kada je reč o sukcesiji i izlaznim strategijama.
Većina promena u poslovanju nastaje zbog jednog od „pet D“ faktora — smrti, razvoda, invaliditeta, neslaganja ili krize. „Kao što imate poslovni plan, jednako je važno imati i plan mogućeg izlaska. Čak i ako ostane neiskorišćen, važno je o tome razmišljati unapred.
Snalaženje u regulatornoj složenosti
Poslednjih godina zabeležen je veći broj poreskih promena koje zahtevaju prilagođavanje poslovanja.
Rad na daljinu i u hibridnom režimu je „uvek postojao, ali je poslednjih godina postao znatno složeniji i vidljiviji“. Poslodavci sada moraju da upravljaju različitim zahtevima na ovom polju. Preduzeća bi trebalo da razmotre implementaciju alata koji na jednom mestu pruža sve relevantne HR i platne propise.
Optimizacija tehnologije i alata veštačke inteligencije (AI)
Izbor odgovarajućeg tehnološkog sistema za vaše poslovanje zavisi od niza faktora. Obim poslovanja, složenost procesa i pravac rasta među najvažnijim su kriterijumima pri odabiru ERP, računovodstvenih i HR sistema koji će najbolje služiti vašim potrebama.
Vašem preduzeću je potreban sistem koji ne samo da pomaže pri planiranju na kraju godine, već i omogućava pristup podacima ključnim za svakodnevno upravljanje.
Kao i kod izbora pravne strukture, ne postoji univerzalno rešenje za tehnološki sistem.
Odgovarajući sistem može podržati celokupno poslovanje, smanjiti rizik od neusaglašenosti i neusklađenosti podataka, kao i automatizovati ponavljajuće administrativne zadatke.
Sve više preduzeća koristi AI sisteme za automatizaciju poslovnih operacija.
Jedna oblast gde se AI pokazao posebno efikasnim jeste finansijsko planiranje i analiza (FP&A). Ovi alati omogućavaju praćenje finansijskih podataka u realnom vremenu, analitiku i brze povratne informacije na kraju svakog meseca.
Smanjenje operativnih troškova i korišćenje eksternih usluga (outsourcing)
Pronalaženje finansijskog savetnika od ključnog je značaja za određivanje sistema i alata koje vaše malo preduzeće ili organizacija treba da koristi za dublji uvid u poslovanje.
Kod malih organizacija svakodnevne operacije često imaju prioritet u odnosu na dugoročno planiranje potrebno za rast.
Jedno ekonomično rešenje jeste outsourcing — poveravanje funkcija stručnjacima.
Korišćenjem iskusnog tima koji upravlja vašim poreskim, računovodstvenim, HR i platnim funkcijama, vi kao vlasnik ili rukovodilac možete da se fokusirate na dugoročne strategije za unapređenje i razvoj svog poslovanja.
Izvor: BakerTilly