28. August 2023
Vreme čitanja: 4
Min.
news
Šta treba da znate ako želite da kupite kompaniju?
Poslovni stratezi često kažu da je jeftinije kupiti biznis nego isti takav stvoriti. Ovakav pristup, u kombinaciji sa lako dostupnim i jeftinim eksternim finansiranjem, je u prethodnom periodu doveo do stvaranja povoljnih tržišnih uslova za potencijalne kupce i njihove akvizicije. I naša privreda se pokazala kao plodno tlo za ekspanziju, pre svega stranih strateških i finansijskih investitora, kroz preuzimanje domaćih kompanija.
Niko od potencijalnih kupaca ne planira da napravi loš posao. Bez obzira na to, mnogi kupci, uključujući i one iskusne, sa ispravnim namerama, pregovaraju i dogovaraju transakcije zbog kojih kasnije zažale. Klasični propusti u jednoj transakciji od strane kupca su:
- loše planiranje i sprovođenje procesa kupovine
- pogrešna procena kapaciteta i performansi kompanije koja se kupuje (tržišnih, finansijskih, ljudskih itd.)
- izostanak očekivane sinergije koju je transakcija trebalo da ostvari. Ključna premisa sinergije je da će nova poslovna celina biti veća od sume svojih delova. A to se ne dešava uvek u M&A transakcijama.
-
Okupljanje adekvatnog tima.
-
Postavljanje akvizicionih ciljeva.
-
Pravljenje akvizicionog plana.
-
Uspostavljanje kontakta sa ciljnom kompanijom.
-
Pozicija prethodnog vlasnika i ključnih ljudi nakon preuzimanja.