Iskustva u gig ekonomiji

20. септембра 2021 | Vreme čitanja: 2 min

Nelogičnosti i nepravilnosti u radu karakterisale su kompanije za isporuku, platformi za smeštaj ili usluge deljenja vožnje tokom poslednje decenije, otkako se dejstvo giga ekonomije proširilo širom sveta.

Španija je postala prva zemlja koja je donela zakon da vozači kompanija, kao što su Glovo i Just-Eat, moraju biti priznati kao zaposleni, a njihove kompanije su dobile rok 90 dana da to ispoštuju. To je usledilo nakon što je Vrhovni sud Španije doneo odluku da su vozači u dostavi hrane zaposleni, odnosno da ne mogu biti “freelancer”-i.

Usluge ovih dostavljača počele su da se pojavljuju u Španiji otprilike 2015. godine, kada je primera radi start-up kompanija Glovo, prikupila 100.000 registracija i 2 miliona evra početnog kapitala od investitora u roku od nekoliko meseci od pokretanja aplikacije. Kompanija sada ima više od 10 miliona korisnika.

Implikacije gorepomenutog zakona su bile značajne. Ne samo da je povećana zaposlenost za oko 30.000 isporučilaca, već je ovaj zakon uticao i na druge kompanije koje rade sa digitalnom opremom u zemlji.

Svet pomno prati hrabri poduhvat Španije, uključujući i Evropsku komisiju koja je otvorila period javnih konsultacija o potencijalnim pravilima širom EU.

Poslednjih meseci je širom sveta došlo do talasa sudskih i industrijskih presuda koje se tiču upravo giga ekonomije.

U martu je Vrhovni sud Velike Britanije utvrdio da su vozači Ubera „radnici“ u smislu britanskog Zakona o radu, a ne dobavljači koji koriste Uber kao platformu, kako je tvrdila američka kompanija.

Uber je tvrdio da su vozači samozaposleni dobavljači i da je aplikacija za pametne telefone platforma za povezivanje vozača sa korisnicima i obradu plaćanja, ali je žalba po tom osnovu odbijena. Sud je utvrdio da jednostavno kategoriziranje osoblja kao samostalne preduzetnike ne određuje njihov status, ako se u praksi ti „izvođači radova“ tretiraju kao zaposlenici ili radnici.

Odluka Velike Britanije doneta je nakon što je kalifornijski sudija prošle godine naložio Uber-u i drugoj platformi za zajedničko korišćenje, Lift-u, da počnu da tretiraju svoje kalifornijske vozače kao zaposlene. Ta odluka je ohrabrila i druge poslodavce na primenu ovakve politike.

Apelacioni sud u Parizu je potvrdio je u aprilu da su vozači/dostavljači u Francuskoj nezavisni izvođači radova, a ne zaposleni, potvrđujući stav koji je zauzeo ranije u novembru 2017. godine.

Giga ekonomija postoji već decenijama, ali digitalne platforme, a posebno pametni telefon, dali su povod za njeno ubrzano širenje i primenu.

Odlukom Vrhovnog suda krajem 2020. godine da se vozači u ovom slučaju smatraju zaposlenima, pokrenuti su i zakoni za regulisanje rada na digitalnim platformama, a uspostavljen je i dijalog između poslodavaca i sindikata na ovu temu.