„Savršena oluja u biznisu kroz prizmu globalnih rizika“ је bila tema panel diskusije koja je održana 19. maja 2022. u hotelu Metropol, u zajedničkoj organizaciji Business Inelligence Instituta, TPA Srbija, Zajedničke advokatske kancelarije Marić u saradnji sa Kinstellar i Samer & Co. Shipping.
Oksimoron „Savršena oluja“ označava svaki događaj u kojem je situacija drastično zakomplikovana izuzetno retkim spletom okolnosti. Rast cena sirovina, posledice pandemije, zelena transformacija i globalni konflikti su teme koje su na agendi svih kompanija. Složenost trenutne situacije se ogleda u njenim implikacijama, između ostalog i na investicije, kompanije, geopolitiku, lokalnu politiku i zaposlenost.
Kako se cena usluge transporta reflektovala na poslovanje domaćih kompanija i stranih investitora tokom i nakon pandemije, kakve su prognoze i koliko sukobi u Ukrajini utiču na poslovanje kompanija? Kakav je trend domaćih investicija? Da li podsticaji države diskriminišu domaće u odnosu na strane investicije? Koja su očekivanja nivoa domaćih i SDI-a u 2023., a u odnosu na prethodne godine? Robna razmena sa Rusijom i Ukrajinom je i dalje moguća, ali otežana. Kako to utiče na privredu, na izvoz i uvoz? Usled trenutne situacije brojni biznisi se sele u Srbiju, gde su tu naše šanse? Koje su trenutno najveće brige lokalne privede, zakonska ograničenja i koja su rešenja?
Panelisti su pričali i o sigurnosti snabdevanja energentima i njihovim cenama, regulatornim pitanjima, o zelenoj tranziciji, ali i umanjenju troškova energenata u privredi kroz sticanje statusa prosumer-a.
O svemu ovome i mnogim drugim temama koje su se same otvorile tokom panela pričali su izvrsni gosti: Maja Suđicki, generalna direktorka kompanije Samer & Co. Shipping, Bojan Žepinić, rukovodeći partner, TPA Srbija i Branislav Marić, rukovodeći partner iz Zajedničke advokatske kancelarije Marić u saradnji sa Kinstellar. Dinamiku i sam tok panla je upotpunio svojim moderiranjem g-din Milan Ćulibrk, glavni i odgovorni urednik magazina NIN.
Zaključak panela bi mogao biti da država i dalje mora da radi na ubrzanoj digitalizaciji, smanjenju administracije kako bi se olakšalo privrednicima da se prilagode zakonskim promenama u poslovanju. Naravno, vladavina prava i poboljšanje rada institucija i dalje je kočnica ubrzanom razvoju. Po pitanju transporta, s obzirom da Evropa najviše koristi železnicu kao optimalan oblik transporta, bilo bi poželjno maksimalno iskoristiti tu mogućnost nakon završetka obnove postojeće i izgradnje nove železničke infrastrukture i koristiti inovativna rešenja poput manjih električnih dostavnih vozila na lokalnom nivou.
S obzirom na trenutna ekonomska kretanja u Evropi, inflaciju, smanjenje deviznih rezervi i poskupljenje zaduživanja vrlo je teško davati jasne prognoze. Treba ići u susret izazovima i biti oprezan i racionalan u odlukama, a u nadi da ćemo u narednim godinama moći ponovo da pričamo o novim rekordnim domaćim i stranim direktnim ulaganjima, stabilnosti i predvidljivosti tržišnih kretanja.