Sprečavanje sukoba u porodičnim preduzećima

19. фебруара 2023 | Vreme čitanja: 4 min

Konflikt u porodičnim preduzećima je uobičajeno i često složeno pitanje koje može imati značajne posledice po poslovanje, kao i na članove porodice koji su uključeni.

Nakon što smo godinama savetovali porodična preduzeća, identifikovali smo skup uobičajenih pokretača sukoba u porodičnim preduzećima:

  1. Nedostatak jasnih uloga i odgovornosti
  2. Nedostatak planiranja (sukcesija rukovodstva i/ili tranzicija vlasništva)
  3. Različite vrednosti, ciljevi i porodična vizija
  4. Razlike u radnoj etici
  5. Borba za vlast
  6. Tretiranje članova porodice drugačije od zaposlenih
  7. Nedostatak strukture upravljanja porodicom
  8. Ljubomora i favorizovanje
  9. Nedostatak pristupa rešavanju porodičnih sukoba
  10. Pohlepa

Da biste bili proaktivni i sprečili da konflikt u porodičnom biznisu umanji vrednost posla i snagu porodičnog odnosa, preporučujemo nekoliko ključnih preventivnih mera:

Razvijte viziju porodičnog preduzeća, izjavu o vrednostima i strategiju: Prvo i najvažnije je izgradnja porodičnog jedinstva oko kolektivne vizije i za posao i za budućnost porodice. Dovedite sve na istu stranu tako što ćete razviti dugoročnu viziju i skup vrednosti za posao koje se mogu podeliti sa budućim generacijama kao neka vrsta zvezde Severnjače za porodicu.

Uspostavite jasne uloge i odgovornosti: Važno je da svi u poslu razumeju svoju ulogu i odgovornosti i da su jasno definisani i saopšteni. Ovo može pomoći u sprečavanju nesporazuma i suprotstavljenih očekivanja.

Definišite politike i procedure upravljanja: Uključivanje politike upravljanja je ključno, posebno onih kod onih koji se izričito bave porodičnim akcijama, porodičnim zapošljavanjem i porodičnim i liderskim odgovornostima i parametrima donošenja odluka. Ne samo da ove politike treba da budu razvijene i dokumentovane, već se moraju i sprovoditi i periodično revidirati kako bi se nastavila relevantnost i prikladnost kako porodica raste i poslovanje se menja.

Kreirajte pristup za olakšavanje otvorene komunikacije: Održavanje otvorenih kanala komunikacije i profesionalne atmosfere sa poštovanjem kada se pojave izazovi je od suštinskog značaja. Otvorena komunikacija i uzajamno poštovanje jednih prema drugima mogu biti izazovniji u porodičnim okruženjima gde mogu da preovladavaju rivalstva ili pristrasnost. Nepotizam i osećaj nezaslužene privilegije često izazivaju ogorčenost i druga negativna osećanja, posebno između više generacija. Podsticanje otvorene komunikacije pre nego što sukob bude imao šansu da se zagnoji može pomoći stranama da reše namere i preusmere probleme pre nego što konflikt dođe do spirale. Sprovođenje porodičnog saveta ili procesa rasprave o porodičnim pitanjima biće ključna preventivna mera.

Pripremite sledeću generaciju: Da bi se minimizirao osećaj prava kod mlađih generacija, mnoge porodice podstiču sledeću generaciju da stekne radno iskustvo van porodičnog preduzeća. Taj pristup naoružava sledeću generaciju iskustvom van poslovanja, kao i kredibilitetom u vezi sa poslom i sprečava pojavu nepotizma ili dodeljivanje posla nekvalifikovanom članu porodice. U mnogim uspešnim porodičnim preduzećima, sledeća generacija nema automatsko pravo po rođenju da vodi posao, iako mogu imati pravo po rođenju da na kraju poseduju posao.

Odvojite porodicu od biznisa: Porodice koje poseduju biznis moraju razumeti da u svakom trenutku mogu da nose različite šešire i moraju biti svesne te činjenice. Ponekad mogu da nose jedan od sledećih šešira:

  1. Vlasnik porodičnog preduzeća
  2. Porodično-poslovni zaposleni
  3. Samo član porodice

Ove tri različite uloge zahtevaju različite misaone procese, dolaze sa različitim skupovima odgovornosti i zahtevaju svest o situaciji sa kim komunicirate i u kojoj ulozi.

Kako stara priča kaže, jedan patrijarh porodičnog biznisa, koji je nosio svoj „šešir generalnog direktora“, rekao je svom sinu da je otpušten. Odmah zatim, stavio je „tatin šešir“ i rekao: „Sine, čuo sam da si upravo otpušten. Kako mogu da pomognem?“

Održavajte redovne porodične sastanke: Zakazivanje redovnih porodičnih sastanaka je odličan način da ostanete informisani, rešavate probleme i održavate otvorene linije komunikacije.

Potražite pomoć spolja kada je potrebna: Ako je konflikt u porodici posebno teško rešiti, može biti od pomoći potražiti pomoć savetnika za porodični biznis, posrednika ili profesionalnog terapeuta.

Postoji mnogo razloga za sukob u porodičnom biznisu. Ti razlozi uključuju pohlepu, favorizovanje, nedostatak zajedničke vizije, vrednosti i plana, odsustvo odgovarajućeg upravljanja i otvorene komunikacije. Korišćenje naših gorenavedenih predloga pomoći će da se eliminišu neželjeni sukobi u porodičnom biznisu i obezbedi uspeh vašeg poslovanja za generacije koje dolaze.

 

 

Izvor: BakerTilly