Nijedna industrija nije imuna na konkurentno tržište zapošljavanja s kojim se suočavamo. Skoro svaka organizacija, bez obzira na veličinu ili lokaciju, trenutno se bori da zaposli i zadrži radnike.
Sa ograničenom ponudom potencijalnih radnika, organizacije u privatnom i javnom sektoru traže iste kandidate. Pored toga, konkurencija pokušava da privuče vaše trenutne zaposlene. Nažalost, javni sektor obično ne može da ponudi bolje plate kao privatne kompanije. Zato je ključni faktor paket beneficija, i tu javne organizacije, ako su kreativne, imaju priliku da se takmiče sa privatnim sektorom.
Nedavno je Mercer objavio rezultate svog istraživanja o strategijama zdravstvenog i beneficija za 2023. godinu, u kojem se navodi: „Samo kompenzacija ne stvara angažovanost i osećaj pripadnosti kao što to može dobro osmišljen program beneficija“. Prema istraživanju, poslodavci žele da izgrade jaču vezu sa svojom radnom snagom nudeći beneficije i resurse „koje njihovi zaposleni cene“, pri čemu 70% velikih poslodavaca planira da unapredi svoje beneficije u 2023. godini kako bi poboljšali privlačnost i zadržavanje ili „bolje zadovoljili potrebe zaposlenih“.
Da bi to postigli, poslodavci treba da razumeju šta je važno većini njihovih zaposlenih. Anketa o angažovanosti zaposlenih je dobar način da započnete tu konverzaciju, ali organizacije takođe mogu sprovesti analizu potreba ili koristiti fokus grupe.
U svakom slučaju, Mercer-ovo istraživanje je otkrilo pet vodećih trendova:
Fleksibilnost za bolju ravnotežu između posla i privatnog života
Trend fleksibilnosti je dominantna beneficija na koju se većina organizacija fokusira u narednoj godini. Iako se čini da poslodavci žele da vrate ljude na radno mesto, 78% njih nudi ili planira da ponudi zaposlenima mogućnost rada od kuće redovno, ali ne svakodnevno, dok samo 9% planira da to omogući. U tom smislu, 66% ispitanika razmatra fleksibilno radno vreme, poput fleksibilnog rasporeda tokom dana ili četvorodnevnog radne nedelje.
Neki lokalni organi vlasti su rezistentni prema ovom konceptu. Nažalost, ovo nije trend koji će nestati. Prema trećem izdanju američkog istraživanja „McKinsey’s American Opportunity“, 87% ispitanika bi iskoristilo mogućnost rada na daljinu ako bi mogli. Štaviše, veliki broj radnika, posebno mladih, čak je spreman da pristane na smanjenje plate kako bi imali fleksibilnost u svojim radnim nedeljama.
Beneficije koje podržavaju porodicu
Kada je reč o beneficijama koje podržavaju porodicu, ponuda se proširuje izvan uobičajenih (npr. roditeljskо odsustvo i prostorije za dojenje na radnom mestu) na takve beneficije kao što su pomoć pri usvajanju, finansijska podrška za lečenje neplodnosti, dečija briga na radnom mestu i dodatna nega starijih osoba. U stvari, više od trećine ispitanika je odgovorilo da će ponuditi ili planirati da ponudi usluge upućivanja ili konsultacije u vezi sa negom starijih osoba.
Proširenje pristupa mentalnoj zdravstvenoj zaštiti
Unapređenje pristupa mentalnoj zdravstvenoj zaštiti bilo je jedan od glavnih trendova u ovom istraživanju, ali je takođe rangiran na prvom mestu u Mercerovom godišnjem istraživanju zdravstvenih beneficija za 2022. godinu. Imajući to u vidu, nije iznenađenje da 67% ispitanika ima strategije ili planira da pruži unapređene usluge programa pomoći zaposlenima (EAP) u 2023. godini, a 62% će obezbediti dodatne online resurse, uključujući aplikacije, članke i kurseve.
Podrška reproduktivnom zdravlju žena
Tipičan izazov u zadržavanju zaposlenih su roditelji koji napuštaju radnu snagu nakon rođenja dece. Kako bi suzbili ovaj trend, 37% organizacija nudi ili planira da ponudi „barem jednu specijalizovanu beneficiju ili resurs za podršku reproduktivnom zdravlju“, od planiranja porodice do podrške tokom menopauze.
Beneficije koje čine razliku
Poslednji trend, koji je takođe najteže definisati, obuhvata širok spektar beneficija. Najpopularnija među ovim tipovima beneficija je nadoknada troškova školovanja, pri čemu 75% organizacija to nudi ili planira da ponudi u 2023. godini. Nakon toga, 63% će zaposlenima pružiti mogućnost dopunskog životnog ili individualnog osiguranja od invaliditeta.
Među svim ovim trendovima postoje drugačije ponude koje mogu pomoći da se javni sektor razlikuje od drugih. Plaćeno odsustvo za volontiranje, koje će 45% ispitanika ponuditi ili planira da ponudi, neće predstavljati veliki trošak za organizaciju, čak i ako je potrebno angažovati privremeno osoblje koje će obavljati posao zaposlenog tog dana.
Kao i mnoge druge pogodnosti, one koje će ostaviti utisak mogu zahtevati određeni finansijski ulog. Iako ne mora biti ogroman iznos, poput troškova pružanja aplikacija za mentalno zdravlje ili programa za zaštitu identiteta, može biti potrebno značajno povećanje budžeta kako bi se ponudile stvari poput sabbatical-a, dečje nege na licu mesta ili po povoljnim cenama, članstva u lokalnom ili internom fitnes centru ili subvencionisani obroci.
Neke lokalne vlade već su se snalazile sa svojim beneficijama, unapređujući ukupnu nadoknadu stipendijama za stanovanje ili opcijama iznajmljivanja s mogućnošću kupovine za kuće u vlasništvu grada ili opštine. Na manjoj skali, postoje organizacije koje nude naknade za opremanje kućnog kancelarijskog prostora i besplatnu ili sniženu cenu za korišćenje lokalnog prevoza. Još jedna nekonvencionalna pogodnost koju neke opštine mogu ponuditi su besplatni ili sniženi programi za parking.
Budući da bi bilo kakva nova beneficija mogla biti skupa, analiza troškova i koristi može biti korisna kako bi se videlo kakav će dugoročni finansijski uticaj imati na organizaciju.
Važno je napomenuti da javni sektor ponekad ima funkcije koje nemaju ekvivalente u privatnom sektoru, gde ne bi bilo moguće raditi od kuće za određenu ulogu. Ipak, iako neka beneficija neće biti odgovarajuća za svako radno mesto, to ne znači da nije vredno ponuditi je za određene poslove. Organizacije mogu biti primorane da imaju opciju rada na daljinu kako bi bile konkurentne za neke od najtraženijih uloga. Na primer, organizacija koja se nalazi na manje pristupačnoj lokaciji će imati skromniji izbor kvalifikovanih kandidata i može biti potrebno da potraži nekoga izvan svoje neposredne okoline.
S obzirom na to da bejbibum generacija nastavlja da se povlači iz radnog života, izazovi pronalaženja odgovarajućih zaposlenih neće postati ništa lakši. Alternativne beneficije su jedan način da se povećaju ukupne nadoknade, ali samo ako su značajne za vrstu zaposlenih koje organizacija želi da privuče i zadrži. Sprovođenje procene angažovanja zaposlenih može proceniti stepen angažovanja zaposlenih, pružajući poslodavcima otvoren pogled na ono što njihovo osoblje voli, ne voli ili želi da organizacija ponudi. Prikupljene informacije pružaju vredne povratne informacije koje organizacija može koristiti za poređenje sa industrijskim standardima. Ipak, podaci su korisni samo ako organizacija uči iz njih, posebno tako što će se baviti oblastima za poboljšanje. Jer ako poslodavac ne razume potrebe svojih zaposlenih, neće biti važno koje beneficije organizacija ima da ponudi.
Izvor: BakerTilly