12. април 2023
Vreme čitanja: 4
Min.
news
Bojan Žepinić: Porodične kompanije u Srbiji: biznis transfer
Bez dileme najvažnije pitanje većine poslovnih događaja na kojima sam učestvovao, a koji su za temu imali porodične kompanije, je biznis transfer. On podrazumeva pre svega prenos vlasništva sa osnivača na naslednike, ukoliko isti postoje i voljni su (i sposobni) da preuzmu liderske uloge od osnivača.
Postoje okolnosti, pre svega one lične prirode, kada biznis transfer na drugu generaciju nije moguć. Tada će porodične kompanije potražiti strateške ili finansijske investitore na tržištu. Proces kupoprodaje kompanije je prilično kompleksan i dugotrajan i TPA je bio uključen u niz edukativnih platformi koje su vlasnicima porodičnih kompanija približavale taj proces. Jedna od ključnih stvari kod prodaje porodične kompanije je pravi trenutak. Prodaja ne sme da se desi prerano, jer onda vlasnik neće u pravoj meri valorizovati vrednost biznisa koji je pokrenuo. S druge strane, ne sme da se desi ni prekasno u smislu stagnacije ili pada poslovnih pokazatelja, jer to takođe negativno utiče na valuaciju. Jedna od pozicija koje smo zastupali na navedenim edukacijama jeste i ta da se prodaja porodične kompanije ne bi trebalo smatrati porazom osnivača. U mnogo slučajeva je to najbolji mogući sled događaja za samu kompaniju. Naravno, za našu privredu bi bilo mnogo bolje da su domaće kompanije agresivnije konsolidovale svoje industrije u Srbiji i regionu i one bile te koje kupuju, ali to se jednostavno nije desilo u značajnom broju.![](https://www.tpa-group.rs/app/uploads/sites/10/2023/04/top-view-family-figure-with-heart-concept-1024x683-1.webp)