19. фебруар 2023
Vreme čitanja: 4
Min.
news
Sprečavanje sukoba u porodičnim preduzećima
Konflikt u porodičnim preduzećima je uobičajeno i često složeno pitanje koje može imati značajne posledice po poslovanje, kao i na članove porodice koji su uključeni.
Nakon što smo godinama savetovali porodična preduzeća, identifikovali smo skup uobičajenih pokretača sukoba u porodičnim preduzećima:
- Nedostatak jasnih uloga i odgovornosti
- Nedostatak planiranja (sukcesija rukovodstva i/ili tranzicija vlasništva)
- Različite vrednosti, ciljevi i porodična vizija
- Razlike u radnoj etici
- Borba za vlast
- Tretiranje članova porodice drugačije od zaposlenih
- Nedostatak strukture upravljanja porodicom
- Ljubomora i favorizovanje
- Nedostatak pristupa rešavanju porodičnih sukoba
- Pohlepa
Da biste bili proaktivni i sprečili da konflikt u porodičnom biznisu umanji vrednost posla i snagu porodičnog odnosa, preporučujemo nekoliko ključnih preventivnih mera:
Razvijte viziju porodičnog preduzeća, izjavu o vrednostima i strategiju: Prvo i najvažnije je izgradnja porodičnog jedinstva oko kolektivne vizije i za posao i za budućnost porodice. Dovedite sve na istu stranu tako što ćete razviti dugoročnu viziju i skup vrednosti za posao koje se mogu podeliti sa budućim generacijama kao neka vrsta zvezde Severnjače za porodicu.
Uspostavite jasne uloge i odgovornosti: Važno je da svi u poslu razumeju svoju ulogu i odgovornosti i da su jasno definisani i saopšteni. Ovo može pomoći u sprečavanju nesporazuma i suprotstavljenih očekivanja.
Definišite politike i procedure upravljanja: Uključivanje politike upravljanja je ključno, posebno onih kod onih koji se izričito bave porodičnim akcijama, porodičnim zapošljavanjem i porodičnim i liderskim odgovornostima i parametrima donošenja odluka. Ne samo da ove politike treba da budu razvijene i dokumentovane, već se moraju i sprovoditi i periodično revidirati kako bi se nastavila relevantnost i prikladnost kako porodica raste i poslovanje se menja.
Kreirajte pristup za olakšavanje otvorene komunikacije: Održavanje otvorenih kanala komunikacije i profesionalne atmosfere sa poštovanjem kada se pojave izazovi je od suštinskog značaja. Otvorena komunikacija i uzajamno poštovanje jednih prema drugima mogu biti izazovniji u porodičnim okruženjima gde mogu da preovladavaju rivalstva ili pristrasnost. Nepotizam i osećaj nezaslužene privilegije često izazivaju ogorčenost i druga negativna osećanja, posebno između više generacija. Podsticanje otvorene komunikacije pre nego što sukob bude imao šansu da se zagnoji može pomoći stranama da reše namere i preusmere probleme pre nego što konflikt dođe do spirale. Sprovođenje porodičnog saveta ili procesa rasprave o porodičnim pitanjima biće ključna preventivna mera.
Pripremite sledeću generaciju: Da bi se minimizirao osećaj prava kod mlađih generacija, mnoge porodice podstiču sledeću generaciju da stekne radno iskustvo van porodičnog preduzeća. Taj pristup naoružava sledeću generaciju iskustvom van poslovanja, kao i kredibilitetom u vezi sa poslom i sprečava pojavu nepotizma ili dodeljivanje posla nekvalifikovanom članu porodice. U mnogim uspešnim porodičnim preduzećima, sledeća generacija nema automatsko pravo po rođenju da vodi posao, iako mogu imati pravo po rođenju da na kraju poseduju posao.
Odvojite porodicu od biznisa: Porodice koje poseduju biznis moraju razumeti da u svakom trenutku mogu da nose različite šešire i moraju biti svesne te činjenice. Ponekad mogu da nose jedan od sledećih šešira:
- Vlasnik porodičnog preduzeća
- Porodično-poslovni zaposleni
- Samo član porodice
Ove tri različite uloge zahtevaju različite misaone procese, dolaze sa različitim skupovima odgovornosti i zahtevaju svest o situaciji sa kim komunicirate i u kojoj ulozi.
Kako stara priča kaže, jedan patrijarh porodičnog biznisa, koji je nosio svoj „šešir generalnog direktora“, rekao je svom sinu da je otpušten. Odmah zatim, stavio je „tatin šešir“ i rekao: „Sine, čuo sam da si upravo otpušten. Kako mogu da pomognem?“
Održavajte redovne porodične sastanke: Zakazivanje redovnih porodičnih sastanaka je odličan način da ostanete informisani, rešavate probleme i održavate otvorene linije komunikacije.
Potražite pomoć spolja kada je potrebna: Ako je konflikt u porodici posebno teško rešiti, može biti od pomoći potražiti pomoć savetnika za porodični biznis, posrednika ili profesionalnog terapeuta.
Postoji mnogo razloga za sukob u porodičnom biznisu. Ti razlozi uključuju pohlepu, favorizovanje, nedostatak zajedničke vizije, vrednosti i plana, odsustvo odgovarajućeg upravljanja i otvorene komunikacije. Korišćenje naših gorenavedenih predloga pomoći će da se eliminišu neželjeni sukobi u porodičnom biznisu i obezbedi uspeh vašeg poslovanja za generacije koje dolaze.
Izvor: BakerTilly